سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر مسعود صدرالدینی فوق تخصص گوارش وکبدوهپاتیت; منطقه 1و8 تهران

 GERD یا همان gastroesophageal reflux disease ، ریفلاکس (برگشت) اسید معده به مری است که امروزه گریبانگیر شمار بالایی از مردم کشور ما نیز شده است، در حالی که بر خلاف بیماری های واگیردار و عفونی هیچ کس جز خودمان مقصر ابتلا به این بیماری نیستیم!

ریفلاکس اسید معده به مری

بیش از 60 درصد افراد در تمام دنیا برای یک بار هم که شده نوعی از این بیماری را در طی 12 ماه سال تجربه کرده اند. در این میان 20 تا 30 درصد از مردم دنیا با حملات هفتگی آن دست و پنجه نرم می کنند.

شیوع این بیماری در طی سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تماس با پزشک

علت ریفلاکس اسید معده به مری چیست؟

در بدن تمام انسان ها، در انتهای مری یعنی در جایی که مری به معده متصل می شود، دریچه ای ماهیچه ای و بسیار محکم به نام اسفنکتر کاردیا وجود دارد که در حالت طبیعی منقبض (بسته) بوده و از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند. در حقیقت باز شدن این دریچه در زمان غذاخوردن، منجر به عبور مواد غذایی از مری به طرف معده می شود.

این عضله حلقوی جز در شرایط لازم دست از انقباض بر نمی دارد، اما در برخی افراد، این عضله ضعیف می شود، انقباض خود را از دست می دهد و قادر به محکم کردن دریچه انتهای مری نیست.

خیلی وقت ها مصرف سیگار، تنباکو و الکل، مقصر شل شدن دریچه کاردیا هستند. خیلی وقت ها هم ناهنجاری های جسمی، علت ایجاد این وضعیت اند.
سوزش سر دل معمولا با دراز کشیدن و خوابیدن بدتر می شود، زیرا این وضعیت بدن، برگشت اسید معده به مری را راحت تر می کند

به هر حال، علت کاهش انقباض این اسفنکتر هر چه که باشد، نتیجه از این قرار است که این دریچه بعد از عبور مواد غذایی از مری به معده، به طور محکم بسته نمی شود و انقباضات شدید معده که با هدف مخلوط کردن غذاها با اسید معده انجام می شود، منجر به بالا آمدن محتویات اسیدی معده از دریچه کاردیا به طرف مری شده و دیواره مری را دچار سوزش و زخم می کند و چیزی که نتیجه می شود احساس سوزش سر دل و تهوع است.

علامت های ریفلاکس اسید معده به مری

ریفلاکس اسید معده به مری می تواند در شدت های خیلی خفیف تا خیلی شدید رخ دهد. بنابراین علامت های بیماری در هر فردی، بسته به شدت بیماری متفاوت خواهد بود. شایع ترین علائم بیماری ریفلاکس معده از قرار زیر هستند:

1- سوزش سر دل

سوزش سر دل شایع ترین علامت برگشت اسید معده به مری است. احساس درد و سوزش در ناحیه بالای شکم و زیر جناغ سینه، از تماس محتویات اسیدی معده با دیواره های مری ناشی می شود. اسیدیته محتویات معده به قدری بالاست که مواجهه آن با دیواره های مری، منجر به زخمی شدن مری می شود و بسته به شدت بیماری می تواند از نواحی انتهایی مری به سمت بالا (یعنی به سمت گلو) پیش برود و کل مری را زخمی کند.

سوزش سر دل معمولا با دراز کشیدن و خوابیدن بدتر می شود، زیرا این وضعیت بدن، برگشت اسید معده به مری را راحت تر می کند.
ریفلاکس اسید معده به مری

2- مزه ترشی در دهان

اگر اسید از معده به مری وارد شده و به سمت حلق و دهان پیش برود، احساس تلخی و ترشی در دهان عارضه نهایی خواهد بود. همچنین ممکن است احساس سوزش و درد ناحیه گلو و انتهای حلق را نیز در این شرایط داشته باشید.

3- برگشت محتویات معده به دهان

برخی افراد برگشت محتویات معده به دهان را نیز تجربه می کنند. خیلی وقت ها این وضعیت فقط یک احساس آزارنده است و گاهی اوقات منجر به استفراغ می شود. ریفلاکس در بچه ها و نوزادان معمولا به استفراغ منجر می شود.

4- سوء هاضمه

سوء هاضمه احساس ناراحتی و درد در ناحیه بالایی معده است که معمولا علامت های زیر را برای فرد به همراه خواهد داشت:

- احساس نفخ و پری شکم

- سوزش سر دل

- احساس سیری

- حالت تهوع

- استفراغ و آروغ مکرر

5- قورت دادن غذاها به سختی

بر اساس آمارهای موجود، حداقل 7 تا 10 درصد بزرگسالان بالای پنجاه سال، به دیسفاژی یا اختلال در بلع غذا مبتلا هستند. مبتلایان به این، موقع بلعیدن موادغذایی درد دارند و به سختی می توانند غذا را قورت دهند. دلایل متعددی برای ابتلا به دیسفاژی وجود دارد.

علاوه بر ریفلاکس معده، سکته مغزی، بیماری MS، پارکینسون و خیلی از سرطان ها نیز می توانند به این عارضه منجر شوند.
بیماری آسم و ریفلاکس اسید معده اغلب با هم بروز می کنند

6- گلودرد

برگشت اسید معده به مری، خیلی وقت ها می تواند گلو را شدیدا تحریک کند. علامت های شایع این تحریک از قرار زیرند:

- درد گلو

- خشونت و گرفتگی صدا

- احساس وجود یک برآمدگی در گلو

بر اساس آمارهای موجود، برگشت اسید معده به مری علت اصلی 50 درصد از مشکلات مربوط به صدا در بیماران است.

ارتباط قوی بین بیماری GERD و بیماری آسم وجود دارد

بیماران مبتلا به آسم دو برابر سایر افراد، به رفلاکس معده به مری مبتلا هستند. این بیماری معمولا در مبتلایان به آسم مزمن دیده می شود.

بیماری آسم و ریفلاکس اسید معده اغلب با هم بروز می کنند.

اگرچه هنوز علت واقعی ارتباط نزدیک این دو بیماری دقیقا مشخص نیست، ولی محققان بر این باورند که برگشت اسید معده به مری و بالا آمدن آن تا گلو، در طولانی مدت منجر به آسیب مجاری تنفسی و ریه ها خواهد شد. بنابراین فرد احساس سختی در تنفس و سرفه های مقاوم را تجربه می کند.

مواجهه با اسید معده ممکن است شروع کننده یک رفلکس عصبی باشد که با هدف جلوگیری از ورود اسید به گلو و نای، مجاری تنفسی را تنگ می کند. طبیعتا تنگ شدن مجاری تنفسی به ایجاد علائم بیماری آسم منجر خواهد شد.

بنابراین می توان گفت، برگشت اسید معده می تواند علائم بیماری آسم را تشدید کند و همچنین آسم، علائم بیماری برگشت اسید معده به مری را.

لذا مبتلایان به آسم باید خیلی بیشتر از سایر افراد به عادات غذایی و سبک زندگی خود برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ریفلاکس اسید معده توجه داشته باشند.

 

ابتلا به علائم فلج معده می‌تواند باعث عوارض خطرناکی شود، که عبارتند از:

کم آبی: به دلیل استفراغ مکرر

بیماری رفلاکس معده و مری : که در آن اسید معده از معده نشت کرده و وارد نای می‌شود.

سوء‌تغذیه: هنگامی که بدن به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند.

غیرقابل پیش‌بینی بودن سطح قند خون: این مورد بیشتر برای مبتلایان به دیابت خطرناک است

 

ادامه مطلب وتماس باپزشک



  • کلمات کلیدی : ریفلاکس، اسم، مری، دکترگوارش، فوق تخصص گوارش، ترش کردن
  • نوشته شده در  سه شنبه 95/1/10ساعت  3:0 عصر  توسط دکتر مسعود صدر الدینی 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    دستگاه فیبرواسکن : اندازه گیری سختی و چربی کبد
    همورویید یا بواسیروشقاق مقعد ازدلایل خونریزی مقعدی
    ریفلاکس اسید معده بیماری شایعی است
    آندوسکوپی
    بیماری کبد چرب
    عوامل ایجاد کننده ی سوزش معده
    سرطان معده
    پیام بهداشتی در مورد سرطان معده
     

    جدیدترین قالب وبلاگ


    خدمات وبلاگ نویسان جوان